Lähituki pitää yrityksesi pyörät pyörimässä
Atean tukipalveluiden väki asentaa uudet laitteistot, auttaa puhelimitse ja saapuu tarvittaessa asiakkaan luokse ratkaisemaan ongelmia. Kahta samanlaista työpäivää ei näissä hommissa ole.
Atean lähituen IT-spesialisti Ville Joutseno on seurannut jo 20 vuotta paraatipaikalta, kuinka informaatioteknologia muuttaa maailmaa. Suurimpana muutoksena hän pitää tietotekniikan sukeltamista ihmisten taskuihin.
”Nykyään ihmiset kantavat toimistoa aina mukanaan. Sitä en osannut 20 vuotta sitten kuvitella. Myös suhtautuminen aikaan on muuttunut. Nykyisin eletään paljon voimakkaammin aikataulujen mukaan kuin ennen.”
Työssään Joutseno asentaa laitteistoja, hallinnoi käyttäjäoikeuksia ja auttaa asiakkaita kaikissa mahdollisissa ongelmatilanteissa. Useimmiten hän työskentelee paikan päällä Atean asiakkaiden tiloissa.
Asiakkaan tarve määrittää, kuinka usein Atean lähituen asiantuntijat vierailevat asiakkaan luona. Jotkut yritykset laajentavat oman tiiminsä asiantuntemusta vuokraamalla Atean asiantuntijan osaksi omaa tiimiään. Joihinkin yrityksiin atealaiset saapuvat ainoastaan, kun asennuksissa tai ongelmatilanteissa tarvitaan ulkoista apua.
Teknologiaraivo jäänyt historiaan
Atealla jo viisitoista vuotta viihtynyt Pohjois- ja Itä-Suomen lähitukipalveluiden esimies Graeme Richards kertoo päätyneensä ammattiin harrastuksen kautta.
”Olen aina ollut kiinnostunut teknologiasta. Se on ohjannut opiskelu- ja uravalintojani. Kun ammatin on päässyt rakentamaan harrastuksen pohjalle, töihin on joka aamu mukava tulla.”
Richards arvioi uransa aikana palvelleensa yli sataa asiakasta ja kohdanneensa työssään yli tuhat ihmistä. Vaikka lähituki kutsutaan usein paikalle teknologian tökkimisen takia, Richardsin mukaan vihaisia ihmisiä tulee vastaan harvoin.
”Luulen, että ihmiset ovat jo nykyään tottuneita siihen, että teknisiin järjestelmiin tulee joskus vikoja. Toisaalta meidän ammattitaitoomme kuuluu kyky pystyä rauhoittamaan tilanne. Jos emme joskus osaa itse ratkaista tilannetta heti paikan päällä, on tärkeää pystyä kertomaan asiakkaalle, miten asiaa lähdetään edistämään.”
Tukipalveluihin kuuluu myös AV-tiimi
Nykyään yhä useammassa yrityksessä neukkaria komistavat kaiuttimet, mikrofonit ja älykkäät näytöt, joiden avulla töitä voidaan tehdä eri puolilla maailmaa asuvien kollegoiden kanssa. Atean AV-tiimin kenttävastaava Kristian Teperi kertoo, että heidän osastonsa töiden määrä kasvaa tällä hetkellä räjähdysmäisesti.
”Etätyön yleistyminen ja yritysten kansainvälistyminen lisäävät uusien työvälineiden tarvetta. Töitä pitää pystyä tehdä sujuvasti eri puolilla maailmaa asuvien kollegoiden kanssa.”
Teperin mukaan Atean AV-asennustiimi on ollut olemassa kolmisen vuotta. Hänestä tärkeimpiä työssä tarvittavia taitoja ovat teknisten valmiuksien lisäksi asiakaspalvelutaidot.
”Päädyin mukaan, kun tiimiin tarvittiin lisää vahvistuksia ja pomoni tiesi minulla olevan kokemusta näistä hommista. Parasta tässä on hyvien työkavereiden ja työn monipuolisuuden lisäksi mahdollisuus oppia uutta melkein päivittäin.”
Tyypillisimmillään lähituen asiantuntijat ratkovat ohjelmien asennukseen ja käyttöön, tulostukseen ja tietoliikenteeseen liittyviä ongelmia. Lähituen asiantuntijat neuvovat työntekijöitä tietokoneiden ja ohjelmistojen uusien ominaisuuksien hyödyntämisessä lisäten näin asiakasyritysten tehokkuutta. Tutulta lähituen asiantuntijalta on helppo pyytää apua kaikissa tietotekniikkaan liittyvissä kysymyksissä.
Lähitukipalvelumme asiantuntijat voivat olla jatkuva vahvistus tiimillenne tai olla paikalla tarpeen mukaan. Saat meiltä lähitukea ja puhelimitse tapahtuvaa käyttäjätukea.