Siirry sisältöön
22-05-2019

Vuoden digitaalisimman teon tittelistä kisaa 23 organisaatiota

Vuoden digitaalisin teko -ehdokkaiden hakemuksissa on kaikkea chatfictionista älyvankilaan. Hakemukset nostavat esille mm. kestävää kehitystä, nuorten tasa-arvon edistämistä ja yhteisen historian tuomista kaikkien ulottuville. Digitalisaation vaikuttajista muodostuva tuomaristo pääsee valitsemaan Vuoden digitaalinen teko -kisan finalisteja toinen toistaan vaikuttavampien ehdokkaiden joukosta.

Vuoden digitaalisin teko -kilpailu käynnistyi huhtikuussa. Kilpailuun ilmoittautui mukaan 23 loistavaa ehdokasta, jotka ovat digitalisaation keinoin onnistuneet kehittämään sekä omaa toimintaansa että ympäröivää maailmaa.

”On fantastista nähdä, kuinka paljon Suomesta löytyy intoa, hyviä ideoita ja myös ylpeyttä omista saavutuksista”

— Juha Sihvonen, toimitusjohtaja, Atea

”On fantastista nähdä, kuinka paljon Suomesta löytyy intoa, hyviä ideoita ja myös ylpeyttä omista saavutuksista – juuri niitä haluammekin Vuoden digitaalisin teko -kisassa nostaa esiin. Samalla voimme konkreettisesti näyttää, kuinka kiinteästi digitaalisuus on osa niin julkisten organisaatioiden kuin yritystenkin toimintaa. Odotan jo innolla tuomariston kokoontumista ja yhteistä keskusteluamme ehdokkaista”, Atea Finlandin toimitusjohtaja ja Vuoden digitaalisin teko -kilpailun tuomariston jäsen Juha Sihvonen sanoo.

Tuomaristo valitsee ehdokkaista kolme finalistia sekä yritys- että julkisen hallinnon sarjaan. Voittaja valitaan yleisöäänestyksessä, joka alkaa kesäkuun puolivälin jälkeen. 

 

Ehdokkaat esittelyssä

Sarja: Julkishallinto

Tilastokeskus: Kulttuurihistoriallisesti arvokkaat Suomen viralliset tilastot (SVT) ja Tilastokeskuksen julkaisut vapaasti asiakaskäytössä digitoituna. Noin 20 000 digitoitua tilastoa julkaistiin Kansalliskirjaston palvelualustalla ja rikastettiin metatiedoilla. Yhteiskunta- ja kulttuurihistoriallisesti arvokkaan aineiston digitointi sujuvoittaa niiden käyttöä ja varmistaa niiden saatavuuden myös tuleville sukupolville.

Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä: Lisätyn todellisuuden ratkaisut ammatillisessa koulutuksessa. Sekä mobiililaitteille että Hololensille kehitetty sovellus, jonka avulla voi rakentaa 3D-ympäristöjä lisättyyn todellisuuteen. Sovelluksen avulla voi esimerkiksi tehdä sisustussuunnitelman tai koota virtuaalisesti auton moottorin.

Senaatti-kiinteistöt: Älykäs työympäristö -käyttöliittymä. Hankkeessa tilojen käyttäjät pystyvät palvelukäyttöliittymän avulla antamaan nopeasti palautetta tai ilmoittamaan työympäristön ongelmista kiinteistöhuoltoon.

Porin kaupunki: Harrastuspassi-mobiilisovellus 5–9-luokkalaisille porilaisille oppilaille. Mobiilisovellus tarjoaa oppilaiden käyttöön ilmaisia harrastusmahdollisuuksia liikunnan ja kulttuurin parista. Paperisen passin korvaajaksi kehitetyllä mobiilisovelluksella aktivoidaan nuoria.

Helsingin Tuomiokirkkoseurakunta: Agricolamessu. Cola Tribe App on sovellus, joka mahdollistaa yhteisöllisyyden kokemuksen jatkamisen fyysistä läsnäoloa laajemmaksi. Sovelluksen avulla voi esimerkiksi seurata messua etäyhteydellä tai jättää rukouspyyntöjä anonyymisti.

Imatran kaupunki: Rajaliikenteen sujuvoittaminen Etelä-Karjalassa modernia digitekniikkaa noudattaen. Modernilla tietoratkaisulla haluttiin sujuvoittaa Venäjän ja Suomen rajan ylittämistä. Reaaliaikainen tieto autovirroista vähentää tarvetta jonottaa rajalla.

Pohjoisen Keski-Suomen ammattiopisto: Tulevaisuuden töiden oppimisympäristö – POKE Digilab. Yhteisö- ja oppimisympäristö toimii startup -yritysten kasvatusalustana varsinkin opiskelijoille. Digilab antaa mahdollisuuden oppia tulevaisuuden töitä jo tänään.

Itä-Suomen yliopisto: Multi-location Classroom. Täysin uudenlainen opetustilakonsepti, jonka ansiosta opetustilat voidaan yhdistää videon, äänen ja tietokoneen kanssa. Perinteisestä videoneuvottelusta poiketen konseptilla pystytään luomaan tunne siitä, että osallistujat ovat samassa opetustilassa.

Helsingin yliopisto: Evakkokarjalaisten matrikkelisarjan digitoiminen. Vuonna 1970 ilmestynyt matrikkelisarja Siirtokarjalaisten tie on ainutlaatuinen aineisto koko maailmassa. Yli 160 000 ihmisen data on arvokas aineisto pakkomuuttoon joutuneista ihmisistä.

Rikosseuraamuslaitos: Älyvankila. Rikoksettoman elämän oppimisympäristö, jossa vangit käyttävät omaa sellipäätettään sähköiseen asiointiin ja digitaalisiin palveluihin. Asiointi on mahdollista sekä vankilan omassa sisänetissä että rajatusti ulkoisessa verkossa.

Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri: Virtuaalisen ympäristön tuominen kotihoitoon. Ikäihmisten kotihoidon asiakaskäyntien toteutus etänä helppokäyttöisten tablettilaitteiden välityksellä. Nämä kuntouttavalla työotteella ja etäyhteydellä toteutettavat käynnit koskevat noin 10 prosenttia kotihoidon asiakkaista.

SASKY koulutuskuntayhtymä: SASKY esports. Toisen asteen opiskelijoilla on mahdollisuus harrastaa ja kehittyä elektronisessa urheilussa opintojensa aikana. Opiskelijoille on tarjolla opetusta, valmennusta ja ammattimaiset puitteet harrastukselle.

 

Sarja: Yritykset

A-lehdet: Demin chatfiction-sarja Inside. Chatfiction on puhelimen ruudulla tapahtuvaa draamaa. Inside by Demi on fiktiivinen sarja, joka kertoo kolmesta ysiluokkalaisesta ystävästä. Sarja käsittelee WhatsApp-keskustelujen kautta nuorille tärkeitä teemoja kuten ystävyyttä, perhesuhteita, sukupuolirooleja ja mielenterveyttä.

Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen: Digitaalinen tuki tulorekisterin käyttöönottoon. Tulorekisteri otettiin käyttöön vuoden 2019 alussa, ja Ilmarinen tarjosi tukea sen käyttöönotolle chatbotilla ja webinaareilla.

Lindström Group: FlowAbility Washroom. IoT-verkko, joka varustaa WC-tilojen annostelijat älykkäillä sensoreilla. Ratkaisu mittaa vessapaperin ja käsipyyhkeiden kulutusta ja lähettää reaaliaikaisen ilmoituksen siivoojille, kun materiaali täytyy vaihtaa.

PS-Palosaneeraus Oy: Vahinkotieto.fi. Vahinkotietokanta eri tyyppisistä vahinkotapauksista ja niiden saneerauksista. Tietokanta helpottaa käyttäjää löytämään aiempia vastaavanlaisia vahinkoja ja siten arvioimaan vahingon suuruutta, tarvittavia saneeraustoimia ja niiden kustannuksia.

Finnpark Oy: Moovy. Digitaalinen alustamalliin perustuva pysäköintipalvelu, jota autoilija käyttää mobiilisti. Pysäköintipaikan tarjoajalle palvelu luo uuden toimintamallin perinteisen pysäköintihallinnan rinnalle tai korvaajaksi.

Distribution Solutions, ABB Oy: Digitaalinen oppimisympäristö. Täysin digitaalinen oppimisympäristö tuotekoulutukseen. Langaton koulutus onnistuu etäyhteydellä, ja virtuaalikoulutus voidaan viedä asiakkaan tarpeiden mukaan minne tahansa.

Pentin Paja Oy: Langaton bluetooth-mittalaite pieneen hydrauliseen Naarva S23/S23C sykeharvesteriin. Helppokäyttöinen sykeharvesteri, joka voidaan asentaa tavallisen traktorin metsäkuormaajan tilalle.

CS Control Software Oy: Katuvalojen ohjaus tekoälyavusteisesti. Reaaliaikaista datamallia käyttävä säätöjärjestelmä, joka käyttää tekoälymallia katuvalojen himmentämisessä. Tämän ansiosta saavutetaan 40 % energiansäästö.

Medanets: Medanets hoitohenkilökunnalle mahdollistaa potilastietojen selaamisen ja kirjaamisen älypuhelimella suoraan potilaan viereltä. Ratkaisu integroituu asiakkaan potilastietojärjestelmään, joten tiedot ovat aina ajan tasalla ja saatavilla.

Vahanen Monitoring Services Oy: Vahanen Monitori. Muista järjestelmistä riippumaton, helppokäyttöinen ja monipuolinen sovellus kiinteistöjen ylläpito-organisaatiolle ja käyttäjille. Sovelluksella voi hallita suurtakin kiinteistömäärää seurannan ja raporttien avulla.

Sadex Oy: Manuaalisesta digitaaliseksi – koko liiketoiminnan digitalisointi. Kotimainen perheyritys kehittää, myy ja asentaa sadevesijärjestelmiä sekä kattoturva- ja tikastuotteita. Manuaalinen ja paperimallinen toiminta ja palveluketju muutettiin onnistuneesti täysin digitaaliseksi.

 

Mikä on vuoden digitaalisin teko -kilpailu?

Vuoden digitaalisin teko -kilpailussa etsitään yritystä/organisaatiota, joka on hyödyntänyt digitalisaatiota luovasti ja tuottavasti omassa toiminnassaan. Sarjoja kilpailussa on kaksi, yksityiset yritykset ja julkishallinto. 

Kilpailun voittajat ratkeavat yleisöäänestyksessä, joka aukeaa kesäkuussa 2019. Äänestysaikaa on elokuun loppuun. Voittajat palkitaan Atea Focus -tapahtumassa 1.10.2019 Helsingin Messukeskuksessa.