Siirry sisältöön
14-09-2023

Focus-keynote Sirkku Lähdesmäki: Kasvattajien tulee kylvää toivoa – myös tekoälystä

Pahin tekoälyyn liittyvä uhka koulumaailmassa on, että lapsia ylisuojellaan uudelta teknologialta. Uhkien sijasta kasvattajien kannattaisi kylvää toivoa, ja se onnistuu elämällä nykyhetkessä mutta katsomalla kauas tulevaisuuteen. Yliopistonlehtori Sirkku Lähdesmäki puhuu tekoälystä pedagogiikassa Atea Focus -tapahtumassa 11. lokakuuta.

Sirkku Lähdesmäki.

Yhteiskuntaa ei voi koskaan sulkea koulun ulkopuolelle. 

Siksi yliopistonlehtori Sirkku Lähdesmäen mielestä tekoälyä kannattaisi lähestyä opetuksessa mahdollisuuksien, ei niinkään uhkakuvien kautta. Hänen mukaansa yksi uhka on sekin, että koulu sulkee itsensä yhteiskunnan ulkopuolelle ja pyrkii tekemään opetuksesta ”liian turvallista” – eli ylisuojelee lapsia esimerkiksi uudelta tiedolta. 

”Yhteiskunnalliset muutokset ovat aina vaikuttaneet siihen, mitä kasvatuskentällä tapahtuu ja millaista koulutusta me tarjoamme tuleville sukupolville. Maatalousyhteiskunnassa koulu tarjosi oppeja maanviljelyyn, nyt on tarjottava oppeja tekoälyn mahdollisuuksiin. Kasvattajien vastuulla on reagoida yhteiskunnan muutoksiin ja luoda turvallinen oppimisympäristö oppilaille.” 

Itä-Suomen yliopistossa työskentelevä Lähdesmäki pohtii, että lapset voivat jäädä kuplaan, jos kouluun ei tuoda mitään uutta, vaan siellä tehdään vain perusasioita. Maailmasta saattaa silloin muodostua vaarallinen paikka lapselle ja nuorelle, koska hänelle ei ole riittäviä valmiuksia toimia siellä. Lähdesmäki kannustaakin pedagogeja tutkimaan maailman ilmiöitä yhdessä oppilaiden kanssa.   

”Kun oppilaat tutustuvat tekoälyn mahdollisuuksiin jo varhain, heistä voi tulla myöhemmin innovaattoreita, jotka keksivät tekoälyn avulla jotakin mielettömän hienoa. Meidän kasvattajien tulee kylvää toivon ajatusta: uskaltaa katsoa kauas tulevaisuuteen, mutta elää samalla nykyhetkeä lapsen kanssa. Elämme ja vaikutamme tässä hetkessä, mutta ymmärrämme samalla, että teemme töitä tulevaisuutta varten.”  

Oppilaslähtöinen opetus kantaa

 Sirkku Lähdesmäen työnä Itä-Suomen yliopiston kasvatustieteiden ja psykologian osastolla on yliopistopedagogiikan edistäminen, tutkimus ja opetus. Hänen tutkimuskohteitaan ovat esimerkiksi digitaalinen pedagogiikka opetuksen ja oppimisen kontekstissa sekä ilmiölähtöinen näkökulma opetuksen suunnitteluun. Lokakuun 11. päivä Lähdesmäki nousee Atea Focus -tapahtuman lavalle jakamaan näkemyksiään ja uusinta tietoa. 

Aiemmin Lähdesmäki toimi pitkään luokanopettajana ja kehitti työssään digitaalista pedagogiikkaa käytännössä.  

”Minua ovat aina kiinnostaneet oppilaslähtöiset ja monimuotoiset opetustavat, ja olenkin kokeillut niistä hyvin monia. Ja heti kun erilaista teknologiaa on ollut saatavilla koulussa, olen yleensä opetellut sitä käyttämään.” 

Vaikka uusien järjestelmien opetteleminen ja käyttöönotto saattaa viedä aikaa, Lähdesmäelle erilaisten teknologioiden testaaminen yhdessä oppilaiden kanssa on ollut ilo.  

”Yhdessä oppiessa tuli usein ahaa-elämys: ’Ai vitsi, nyt voimme tehdä videot tai animaatiot näin helposti!’ Ja sama boosti on siirtynyt tänne yliopistotyöhön.”  

Neljä vinkkiä rehtoreille

Sirkku Lähdesmäen intoon ottaa käyttöön uusia digitaalisia välineitä on vaikuttanut vahvasti siihen annettu aika ja resurssit. Hänellä onkin selkeät vinkit kaikille rehtoreille, jotka suunnittelevat tekoälyn käyttöä omissa kouluissaan. 

”Tärkeää on oma innostus oppia uutta, ja sitä innostusta ruokkivat erilaiset onnistumisen kokemukset. Niitä syntyy, kun työnantaja antaa opettajien käyttää työaikaansa myös teknologian käytön suunnitteluun ja kokeiluun. Ja ehdottomasti tärkeää on se positiivinen tuki, jota koko työyhteisö voi antaa.”

Tervetuloa kuulemaan Sirkku Lähdesmäen ajatuksia tekoälystä Atea Focukseen!

Yliopistonlehtori Sirkku Lähdesmäki on yksi Atea Focus -tapahtuman key note -puhujista. 

Ilmoittaudu mukaan Atea Focukseen ja tutustu tarkempaan ohjelmaan.