Siirry sisältöön
16-09-2024

Ainutlaatuinen toteutustapa tuo kirjastopalvelut yhä useamman saataville

Täysin digitaalisesti toimiva E-kirjasto tasa-arvoistaa kirjastopalveluita ja yhtenäistää erikoisosaamista aineiston hankinnassa. Ketterä sovellus on jo nyt lähes jokaisen suomalaisen käytettävissä. Kiinnostavaa kuunneltavaa lenkille ja kotitöitä vauhdittamaan, mukavaa luettavaa junamatkalle tai kymmeniä aikakauslehtiä selattavaksi yhdessä paikassa. Uusi E-kirjasto tuo digitaaliset aineistot yhdessä sovelluksessa helposti saataville.

Kymmenen vuotta sitten kirjastoissa pohdittiin e-kirjoihin, äänikirjoihin ja digilehtiin liittyviä palveluita. Pian tarjolla oli useita sovelluksia e-kirjojen ja digilehtien lukemiseen, ja vielä vieraskieliselle kirjallisuudelle omansa. Jokainen kunta vastasi itsenäisesti e-kirjastopalveluista ja aineistojen hankinnasta, joten esimerkiksi Somerolla ja Kajaanissa asuneen lukijan saatavilla oleva digivalikoima saattoi poiketa paljon toisistaan.

Sompailu eri sovellusten välillä oli haastavaa niin lukijalle kuin kirjaston henkilökunnallekin. Jotkut käyttäjät hankkivat jopa useita kirjastokortteja lukeakseen tiettyjä aineistoja. Pian kirjastoissa ympäri Suomea alettiin haaveilla yhdestä sovelluksesta, jonka avulla luettavaksi saisi kaikki e-kirjat, äänikirjat ja digilehdet. Ongelmaa ratkaisemaan perustettiin e-kirjastohanke, joka oli uudenlaisen kehittämisen edessä: missään maailmalla ei ollut vastaavaa palvelua, josta ottaa oppia.

Yhteistyön avulla jaetaan osaamista ja mahdollistetaan rikas aineisto

Palvelun eteen on tehty laajaa yhteistyötä kuntien ja yleisten kirjastojen kesken. Tavoitteena oli alusta asti yksi yhteinen alusta sekä mahdollisimman monipuolinen ja moniääninen sisältö. Opetus ja kulttuuriministeriön rahoittama hanke oli menestys. Tällä hetkellä E-kirjastoa ylläpidetään ja kehitetään Kansalliskirjastossa.

”Käsittelemme alustaa ja aineistoja kahtena eri kokonaisuutena, vaikka se ei E-kirjaston käyttäjälle näykään. Kun aineistot ja alusta eivät ole riippuvaisia toistaan, voidaan alustaa kehittää käyttäjien haluamaan suuntaan ja päättää itse mitä aineistoja alustalle tuodaan. Tämä tuo joustavuutta alustan tekniseen kehittämiseen ja monipuolistaa aineistoa”, Kansalliskirjaston palvelupäällikkö Annastiina Louhisalmi kuvailee.

Kirjastopalvelut opettavat digitaitoja sivistyksen, kulttuurin ja tiedon lisäksi

E-kirjasto yhdenvertaistaa kirjaston käyttäjiä eri puolilla maata, kun kaikilla on pääsy samaan laadukkaaseen e-aineistoon. Aineiston valitsevat yleisten kirjastojen henkilökunnasta koostuvat työryhmät, mikä takaa sen, että sisältö on laadukasta ja moniäänistä – eikä aineiston valinta jää yksittäisen kunnan vastuulle.

”E-kirjasto on ollut toiminnassa huhtikuun lopusta, ja käyttäjämäärä kasvaa joka viikko. Tällä hetkellä jo 85 prosenttia suomalaisista voi käyttää E-kirjastoa, ja vuoden 2025 alussa saamme mukaan vielä lisää kuntia”, E-kirjaston tietoasiantuntija Marja Hjelt kertoo.

 

Palvelu on aidosti digitaalinen, eikä vaadi fyysistä ylläpitoa tai käyttäjälle käyntiä paikan päällä.

”Palvelun käyttämiseen ei tarvita kuin sopiva mobiililaite ja internet-yhteys.”

Apua E-kirjaston käyttöön saa tarvittaessa kirjastoista. Samalla vahvistetaan kansalaisten digitaitoja. E-kirjastoon kirjaudutaan uudenlaisella pääsykoodi-tekniikalla, jossa kirjautuminen perustuu kerran tehtävään suomi.fi-tunnistautumiseen ja sen jälkeen käyttäen laitteen näyttölukitustekniikkaa. Tekniikka on tietoturvallinen, koska käyttäjälle ei luoda omaa tunnusta ja salasanaa, ja käyttäjästä kerätään mahdollisimman vähän tietoja.

”On hienoa, että voimme E-kirjaston avulla tuoda uutta, turvallisempaa teknologiaa kansalaisten käyttöön. eräämme palvelustamme jatkuvaa palautetta, jonka perusteella kehitämme alustaa. Jos joku kysyisi, miltä palvelu näyttää kahden vuoden kuluttua, voimme sanoa, että E-kirjasto näyttää käyttäjiltään”, E-kirjaston tietojärjestelmäpäällikkö Joona Kupe kertoo.