Pelialalla, jos missä, tarvitaan laskentatehoa. Tälläkin hetkellä suomalaisen peliyhtiön Fingersoftin käytössä hyrrää pilvessä noin 70 virtuaalikonetta. Yhtiö tunnetaan parhaiten Hill Climb Racing -peleistään.
”Hill Climb Racing 1 ei vaadi vielä kovinkaan paljon pilvitilaa – parikymmentä virtuaalikonetta riittää. Sellaisia suhteellisen pieniä muutaman coren vehkeitä, jotka palvelevat lähinnä analytiikkaa, mainos-backendiä ja sen tyyppisiä juttuja”, Fingersoft Oy:n operatiivinen johtaja, COO Ville Rauma sanoo.
”Kun tullaan tähän uuteen kakkosversioon, ollaan mielenkiintoisilla vesillä. Hill Climb Racing 2:ssä on mukana live-pelaaminen ja se muuttaa tilannetta merkittävästi. Laskentatehoa tarvitaan todella paljon.”
Peliä on ladattu yli 70 miljoonaa kertaa. Siinä on esimerkiksi koko maailman kattava Leader Board, josta näkee, kuka on juuri nyt maailman paras Hill Climb Racingin pelaaja.
”Yhteensä entryjä on satoja miljoonia. Esimerkiksi julkaisun jälkeen meillä oli 200 000 pelaajaa samaan aikaan. Onneksi pilvessä laskentateho ei lopu koskaan kesken.”
Serveripatteristo kuntoon
Ville Rauma tuli Fingersoftille serverikoodariksi. Vuonna 2013 yhtiöllä ei ollut oikeastaan lainkaan palvelinpuolta. Vain yksi pilvessä oleva PHP-webserveri, joka vastasi yhteen pelin pyyntöön. Ei muuta.
”Teimme työkaverin kanssa vertailevan tutkimuksen eri pilvipalveluista ja siitä, mitä ne tarjoavat. Mietimme, mikä niistä olisi paras juuri meidän kaltaisellemme yritykselle. Tiesimme, että tulemme käyttämään valittua ratkaisua pitkään.”
Alkoi laajan serveripatteriston rakentaminen. Vaatimuksena oli kaikenlaisten asetusten käsitteleminen mainoskonfiguraatioita unohtamatta.
”Niinpä lähdimme kokeilemaan Microsoftin Azurea alustana. Sen jälkeen päätin, että sillä lähdetään”, Rauma muistelee.
Fingersoftin Azure-ympäristön viritti ja optimoi käyttökuntoon Atea.
”Tämä on ollut ehdottomasti hyvä ja kivuton ratkaisu meille. Ainahan kaikissa teknologioissa on it-puolella jotain säätöä, mutta voin sanoa, että hyvin vähän murheistamme tulee pilven päästä.”
Kaikki tuotantotarpeet ovat pilvessä
Fingersoftin kipeästi tarvitsemat laskentatehot irtoavat peliservereistä, jotka ovat käytännössä Azuren päällä olevia Linux-virtuaalikoneita. Mainospalvelun puolella käytössä on DNS-puoli.
”Käytössä ovat myös Load Balancing, Cloud Storage ja paljon muuta. Mikä tahansa palvelimiin liittyvä pyörii Azuressa. Käytännössä olemme siirtyneet siihen täysin.”
”Otimme esimerkiksi juuri 4 x 20 corea käyttöön Hill Climb Racing 2:ta varten. Massiivinen määrä parhaita mahdollisia virtuaalikoneita. Niiden käyttöönotto onnistui saman päivän aikana. Helppous on iso tekijä meille. Atean optimoinnin ansiosta pääsemme Azuren kanssa 30–40 prosentin kustannussäästöihin vuodessa. Puhumme kuusinumeroisista summista.”
”Nykyään tekijän ei tarvitse lähteä koneelta minnekään. Hän vain napsauttaa päälle ne palvelut ja serverit, joita tarvitsee. Kyllähän se on hienoa, että serveripuolen asioita ei tarvitse lainkaan ajatella, vaan voimme keskittyä olemassa olevien resurssien hyödyntämiseen. Se on suuri muutos koko yhtiömme ajattelutavassa.”