Kokkolalainen Ahola Group tunnetaan parhaiten punavalkoisista rekoistaan, jotka kuljettavat rahtia paitsi Suomen, myös Pohjoismaiden, Baltian sekä Keski- ja Itä-Euroopan teillä. Vuonna 1955 perustettu perheyritys on nykyään yksi Pohjoismaiden suurimmista maantielogistiikan yrityksistä, ja tarjoaa asiakkailleen myös kustannuksia ja ympäristövaikutuksia vähentäviä digiratkaisuja.
Ahola Groupin kolmen hengen IT-tiimiä on työllistänyt vuoden 2023 alusta saakka siirtymä Microsoft Azure -pilvialustaan.
”Vuonna 2017 uusittu konesali-inframme alkoi tulla tukisopimuksiensa päähän. Päätimme viedä järjestelmämme kattavasti pilveen, ja pyysimme tarjouksia eri toimijoilta. Azuren valintaa tukivat palvelun ketteryys, turvallisuus, skaalautuvuus ja joustavat kehitysmahdollisuudet”, Aholan IT Manager Vesa Ulvi kertoo.
Pilvisiirtymän kumppaniksi puolestaan valikoitui Atea, jonka kanssa yhteistyö alkoi jo nykyisen konesalin käyttöönoton myötä.
”Pilvisiirtymän toteuttaminen tutun kumppanin kanssa tuntui luontevalta. Atealla oli tieto olemassa olevasta infrastamme ja ymmärrys siitä, mitä tarvitsemme.”
Onnistunut pilvimigraatio huolellisella suunnittelulla
Pilvisiirtymä on organisaatiolle aina mittava ponnistus – siksi suunnittelutyöhön kannattaa varata riittävästi aikaa. Projektin alussa atealaiset kartoittivat huolellisesti Ahola Groupin IT-infran ja On-premise-ympäristön tilanteen. Yhtiö toimii pääosin Microsoft-ympäristössä, joten Azuren pilvialusta tarjosi loogisen jatkumon.
Ensimmäisessä Atean järjestämässä kick-off-tapaamisessa projektille asetettiin yhteinen suunta ja määriteltiin, miten Aholalla aiotaan pilveä käyttää. Tärkeää oli selvittää, mitkä ovat yrityksen tavoitteet pilvimaailmassa, jotta toivotut hyödyt niin IT:lle kuin liiketoiminnalle saavutetaan.
”Jotkut organisaatiot saattavat aloittaa pilvipalveluiden hyödyntämisen ilman koordinoitua strategiaa. Kattava pilvisiirtymä on niin laaja ja moniulotteinen kokonaisuus, että onnistunut pilvimigraatio edellyttää aina systemaattista ja organisaatiokohtaista suunnittelua. Näin pilvialustasta saadaan organisaation liiketoimintaa ja IT:tä parhaiten palveleva sekä kustannustehokas ratkaisu”, Atean Account Manager Iiro Pakka sanoo.
Innostus on kasvanut pilvimatkan aikana
Vesa Ulvi kertoo pilvisiirtymän sujuneen hyvässä hengessä. Luotto siihen, että Atean asiantuntijat tarjoavat juuri Aholan liiketoimintaa parhaiten tukevia ratkaisuja, on sujuvoittanut etenemistä.
”Tällä hetkellä toimimme hybridipilvessä. Aiomme kuitenkin tyhjentää datasalimme ja siirtyä myöhemmin puhtaaseen pilviratkaisuun. Olemme karsineet siirrettäviä ja migroitavia palvelimia. Lähtötilanteessa palvelimia oli jopa 80, ja nyt olemme päässeet noin viidesosaan siitä.”
Innostus on matkan varrella kasvanut. Aholan IT-tiimiläisiä on käynyt Azure-koulutuksessa kartuttamassa osaamistaan, ja IT-infraa on siirretty pilveen jo suunniteltua enemmän.
”Viime aikoina olemme etsineet pilvinatiiveja ratkaisuja moniin asioihin, kuten varmuuskopiointiin”, Ulvi kertoo.
Hänen mukaansa IT-infran siirto julkipilveen palvelee koko konsernin toimintaa.
”Pilviteknologiasta on hyötyä muun muassa siinä, että yhdenmukainen pääsynhallinta ja käyttäjähallinta ovat helpompia järjestää. Muiden maiden etäsaiteillekaan ei tarvita paikallista infraa sen kummemmin. Varmastikin Azure-ympäristö yhdenmukaistaa toimia kaikissa toimipisteissämme.”
Osaamista ja tietoa jaetaan avoimesti
Pilvipalvelut vaativat jatkuvaa seurantaa ja kehitystä. Ahola Groupin yhteistyö Atean kanssa onkin muuttunut projektiluonteisesta tekemisestä jatkuvaksi kehittämiseksi, ja Atealta on nimetty omat Azure-asiantuntijat Aholan IT-tiimin avuksi.
”Pilvisiirtymä ei ole mikään muutaman kuukauden rykäisy, jonka jälkeen nostetaan kädet pystyyn. Mutkaton ja tiivis yhteistyö takaa, että kaikilla on jatkossakin yhteinen ymmärrys siitä, minkälaisia palveluita Azure-ympäristöön on järkevää tuottaa”, Atean Iiro Pakka sanoo.
Aholan IT-tiimiläiset Nina Nykänen ja Håkan Östman vahvistavat, että Atean palveluhalukkuus ja ajantasainen kommunikaatio ovat olleet avaintekijöitä onnistumisessa.
”On tärkeää, että tieto tehdyistä muutoksista jaetaan koko porukalle, ettei käy niin, että toisessa päässä aletaan tehdä jotain asiaa, jota ei loppujen lopuksi aiotakaan toteuttaa. Atealaiset ovat olleet helposti tavoitettavissa. Jos jokin on ollut epäselvää, he ovat selittäneet asiat selkeästi ja ymmärrettävästi – ja samalla opettaneet meille asioita”, Nykänen kertoo.
Vesa Ulvi ajattelee, että he ovat olleet Atealle varmasti myös haastava asiakas.
”Olemme halunneet tehdä omalla IT-porukallamme asioita myös itse, ja haluamme pystyä ylläpitämään järjestelmiä itse. Atean väki ei ole missään vaiheessa pantannut tietoa tai osaamistaan. Sitäkin on ollut joskus joidenkin toimittajien kanssa, ettei haluta kertoa mitä ja miksi tehdään. Atean kanssa toiminta on ollut hyvin avointa tässä suhteessa.”
Näin pilviprojekti toteutettiin – 5 tärkeää askelta
Ahola Groupin pilviprojekti jaettiin vaiheisiin, jotta sen etenemistä oli selkeä seurata. Projektissa alusta asti mukana ollut Atean johtava konsultti Petri Pöllänen listaa onnistuneen pilvisiirtymän askeleet.
- Säännölliset statuspalaverit. ”Kävimme läpi viikoittaisissa statuspalavereissa projektin kulkua ja työnjakoa: mitkä tehtävät kuuluvat Atealle ja mitkä asiakkaalle. Kun roolit olivat selvät, projekti eteni ketterästi ilman suurempia yllätyksiä.”
- Hallintomalli heti kuntoon. ”Teimme projektin ensimmäisessä vaiheessa yhdessä hallintomallin. Sitä tarvitaan, jotta pilvessä voidaan käytännössä toimia järkevästi. Kokosimme siihen parhaita käytäntöjämme. Dokumentaatio ohjeistaa sekä Aholan omaa henkilöstöä että kumppaneita toimimaan yhdenmukaisesti pilvessä.”
- Landing zone on pilven perusta. ”Seuraava askel oli landing zonen rakentaminen eli loimme Azuren pilviympäristölle vakaan perustan. Pohjatyöt tulee tehdä alusta alkaen oikein. Määritimme alustan noudattamaan Aholan vaatimuksia muun muassa tietoturvan ja hallinnan osalta.”
- Turvallinen migraatio. ”Tämän jälkeen alkoi migraatio eli työkuormien turvallinen siirtäminen pilveen. Ensimmäisessä vaiheessa siirsimme IT-infran palvelimia, ja jatkoimme tietokantojen migraatioilla sekä Azure Virtual Desktop -ympäristön rakentamisella.”
- Säästöjä oikealla mitoituksella. ”Pilvipalvelun tehokkuus ja kustannussäästöt syntyvät ennen kaikkea skaalautuvasta ja oikein mitoitetusta järjestelmästä. Pilvestä on helppo hankkia tarpeen mukaan lisää palvelinkapasiteettia, eikä investointeja fyysisiin palvelimiin enää tarvita.”