Vuonna 2016 Jyväskylän Energia aloitti uuden IT-kumppanin etsimisen. Tavoitteena oli modernisoida koko IT-infrastruktuuriin liittyvä palvelukokonaisuus. Energia-alalla huoltovarmuus sekä korkeaa käytettävyyttä vaativat ratkaisut korostuvat, joten tulevan kumppanin piti pystyä tarjoamaan riittävän luotettavia IT-ratkaisuja sekä konsultoimaan parhaista mahdollisista vaihtoehdoista.
Jyväskylän Energia valitsi Atean, ja IT-infrastruktuuriin liittyvän palvelukokonaisuuden modernisointi aloitettiin vuonna 2017.
”Palveluiden ulkoistamisen ansiosta pystymme nyt paremmin ennakoimaan IT-kustannukset. Samalla saimme käyttöömme Atean laajan asiantuntemuksen tulevaisuuden IT-arkkitehtuurisuunnittelua varten”, Jyväskylän Energian tietohallintopäällikkö Kari Järvinen kertoo.
Palvelinkapasiteetin lisäksi Jyväskylän Energia hankkii Atealta työasema-, tietoliikenne-, lähituki- ja helpdesk-palveluita.
”Tilaamme työasemiin liittyvän teknologian ja muun IT-kulutustavaran Atea eShopin kautta. Olemme käyttäneet palvelua nyt vuoden, ja käyttökokemus on positiivinen. Kirjanpito hankituista tavaroista hoituu aiempaa helpommin”, Järvinen kertoo.
Digitalisaatio muokkaa energia-alaa vauhdilla
Jyväskylän Energia on viime vuosina digitalisoinut vahvasti sekä asiakaspalvelua että omia prosessejaan. Myös oman infrastruktuurin valvonta sekä asiakkaille tarjottavia palveluita ja tietokantoja on siirretty pilveen.
Tulevaisuudessa Jyväskylän Energian tavoitteena on hyödyntää toiminnassaan yhä enemmän kerättyä tietoa ja jalostaa sitä sekä oman liiketoiminnan että asiakkaiden tarpeisiin.
Kari Järvisen mukaan yhtiö tutkiikin tällä hetkellä, miten se pystyy kehittämään toimintaansa robotiikan sekä prosesseista kertyvän datan ja tekoälysovellusten avulla.
”Tavoitteenamme on auttaa asiakkaita ymmärtämään ja suunnittelemaan paremmin energiankulutustaan. Uskon, että tulevaisuudessa pystymme uuden teknologian avulla tarjoamaan asiakkaille uusia palveluja sekä liiketoimintajohdolle parempia ja tarkempia välineitä liiketoiminnan ohjaamiseen ja kehittämiseen.”