Hopeanväriset Sphero Bolt -pallot pyörivät vinhaa vauhtia Vaalan yhtenäiskoulun käytävällä. Päätyseinälle lattianrajaan on kiinnitetty värikkäitä lappuja, joissa on saksan verbien taivutusmuodot. Opettaja antaa tehtävän, ja oppilaat ohjelmoivat iPad-tableteillaan robottipallon osumaan oikeaan lappuun. Ensi näkemältä ei uskoisi, että meneillään on saksan kielen tunti.
Sphero-pallot ovat osa modernia teknologiaa, jota Pohjois-Pohjanmaalla sijaitseva Vaalan koulukeskus hankki syksyllä 2021 rakennettuun teknologialuokkaansa. Robottipalloja hyödynnetään eri alojen oppiaineita yhdistävässä STEAM-opetuksessa (Science, Technology, Engineering, Arts & Mathematics), jonka perusajatuksena on yhdessä tekeminen sekä kokeileva ja yhteisöllinen oppiminen. Tavoitteena on vahvistaa oppilaiden itseohjautuvuutta, yhteistyökykyä, monilukutaitoa ja kriittistä ajattelua.
”Meillä Vaalassa on ollut jo pitkään avoin ja tulevaisuuteen katsova ilmapiiri – ja varmasti myös oikeita ihmisiä tekemässä asioita. Olemme halunneet olla edelläkävijä uuden teknologian hyödyntämisessä. Kunnan päättäjät ovat suhtautuneet asiaan myönteisesti, ja meille on annettu hyvin resursseja. Jarrua ei ole painettu”, Vaalan koulukeskuksen rehtori ja sivistysjohtaja Tapani Karhu kertoo.
”Olemme halunneet olla edelläkävijä uuden teknologian hyödyntämisessä. Kunnan päättäjät ovat suhtautuneet asiaan myönteisesti, ja meille on annettu hyvin resursseja. Jarrua ei ole painettu.”
Teknologiaa pedagogia edellä ja jalat maassa
Teknologialuokassa oppilaat pääsevät opettelemaan koodausta ja ohjelmointia sekä tutkimaan, oivaltamaan ja kehittämään luovasti kädentaitojaan esimerkiksi 3D-suunnittelussa ja -tulostuksessa. Vaalassa uuden oppiminen on muutettu elämyksiksi. Koulukeskuksen teknologia on hankittu Tiera Verkkokauppa -puitesopimuksen kautta, ja hankinnoissa on tehty tiivistä yhteistyötä Atean kanssa.
”Vaikka käytämme modernia teknologiaa opetuksessa, jalkamme ovat tukevasti maassa. Emme ole hypänneet silmät ummessa digitalisaation kelkkaan. Kaikki laitteet tukevat valtakunnallista opetussuunnitelmaa, ja lähtökohta hankinnoille on aina pedagoginen. On meillä perinteisiä kirjoja ja kyniäkin käytössä”, Tapani Karhu sanoo.
Vaalassa saman katon alla toimii päiväkoti, esiopetus, yhtenäiskoulu, lukio ja Oulujärven kansalaisopisto. Kansainvälisyys on lukiossa merkittävässä roolissa: vaihto-opiskelijoita on ollut Burmaa ja Vietnamia myöten. Kaikkiaan rakennuksella on käyttäjiä hieman yli 300.
Koulukeskuksen suurin yksittäinen kertainvestointi teknologiaan on ollut kolmekymmentä CleverTouch-älytaulua. Ne hankittiin vuonna 2020, kun luokkien esitysteknologia haluttiin uusia. Tapani Karhu oli tutustunut moderneihin CleverTouch-ratkaisuihin aiemmin Lontoossa pidetyillä opetusteknologiaan keskittyvillä Bett-messuilla.
”Matkan jälkeen lähdimme Atean kanssa hakemaan meille parasta pedagogista ratkaisua. Päädyimme CleverTouchin tuotteisiin, koska he saivat toimitettua meille eri kokoisia älytauluja kustannustehokkaasti ja nopeasti telineineen ja asennuksineen”, hän kertoo.
Interaktiiviset kosketusnäytöt edistävät opettajien ja oppilaiden vuorovaikutusta. Esimerkiksi matematiikan tunnilla lapset voivat kokoontua älytaulun ääreen ratkomaan laskutehtävää yhteistuumin.
”On ollut sydäntä lämmittävää nähdä, kuinka jo varhaiskasvatuksessa pienet, muutaman vuoden ikäiset lapset piirtävät silmät loistaen omia taideteoksiaan kosketusnäytöille. Teknologiasta innostumisen siemen istutetaan silloin. Jokainen lapsista tulee tarvitsemaan teknologiataitoja myöhemmin elämässään”, koulujen ATK-tuki Kristiina Hynynen-Tuokila sanoo.
Koulukeskuksessa on paljon muutakin hulppeaa esitystekniikkaa, kuten eri puolille rakennusta asennetut infonäytöt ja liikuntasalin liikuteltava Artome-projektori. Se muuttaa liikuntasalin hetkessä juhlatilaksi tai auditorioksi heijastamillaan isoilla kuvilla ja laadukkaalla äänentoistolla.
Osaavalla yhteistyöllä parhaat taidot elämään
Kaikki teknologia on hankittu Tiera Verkkokaupan -puitesopimuksen kautta, jonka sopimustoimittaja on Atea. Vaalalaisten tukena ja sparraajina hankinnoissa ovat olleet Atean Education Advisor Janne Konttinen ja Account Manager Iiro Pakka. He kiittelevät vaalalaisia ennakkoluulottomasta asenteesta.
”Vaalassa ei ole kangistuttu kaavoihin. Noin 2 500 asukkaan kunta on erinomainen esimerkki siitä, ettei kunnan tai organisaation tarvitse olla iso ollakseen ajan hermoilla. Koulussa ollaan valmiita kokeilemaan nopeastikin uusia juttuja, jotta opetus on mahdollisimman laadukasta. Vaalan väki on myös haastanut asiantuntijoitamme ratkomaan, kuinka voisimme minkäkin tarpeen toteuttaa”, Iiro Pakka sanoo.
Kristiina Hynynen-Tuokila kokee saaneensa uuden teknologian käyttöönotossa riittävästi tukea.
”Myös Atean järjestämät koulutustapahtumat ovat olleet hyviä. Niissä olen päässyt tutustumaan teknologisiin uutuuksiin ja juttelemaan niiden sopivuudesta koulumaailmaan. Kun rakensimme teknologialuokkaa, saimme maksutta kokeiluun tuotteita. Se oli mahtava juttu ja auttoi valintojen tekemisessä.”
Tapani Karhu arvostaa myös vahvaa pedagogista osaamista.
”Atealla panostetaan koulujen tukemiseen, ja heillä on useita pedagogitaustaisia asiantuntijoita, jotka tuntevat hyvin koulujen arjen haasteet. Olemme suunnitelleet ensin koulussa opetukselliset kokonaisuudet, ja sen jälkeen miettineet yhdessä, mitä haluamme tehdä ja millä välineillä.”
Kiitoksen ansaitsevat myös koulukeskuksen opettajat ja muu henkilökunta, jotka ovat ottaneet tekniikkahankinnat vastaan innostunein ja uteliain mielin.
”Positiivisella asenteella on valtavasti merkitystä. Meillä on hyvä pöhinä! Ilman henkilökunnan halua kehittyä, laitteista ei saataisi parasta hyötyä irti. Kaikki me haluamme tarjota vaalalaisille lapsille ja nuorille parhaan mahdollisen opintopolun, sivistyksen ja monipuoliset taidot elämään. Uskomme, että yhdessä tekemällä, oivaltamalla ja kokeilemalla lapsista ja nuorista kasvaa taidokkaita diginatiiveja.”