Kenen joukoissa seisot?
Head of AI Center of Excellence
Johtaja, oletko 50% vai 50%?
Yksittäiset ja irralliset teknologialähtöiset AI- kokeilut eivät todistetusti tuo liiketoimintahyötyä. Pahimmillaan huonosti suunniteltujen, kommunikoitujen ja toimeenpantujen kokeilujen avulla nostetaan henkilöstö barrikadeille ja kylvetään sekasorron siemen organisaatioon. Näistä siemenistä ei muuten kasva mitään hyvää, vaikka miten lannoittaa.
Ainakin toistaiseksi ihminen on tärkeä osa tekoälyssä onnistumisen reseptiä. Aika usein tämä näkökulma tuppaa unohtumaan, kun on kiire. Omat armeijamuistot ovat jo hieman haalistuneet, mutta yksi kokemus sieltä jäi mieleen. Aina oli kiire odottamaan – odottamisen aikana ehti usein pohtia tekemisen järkevyyttä ja suurin into edessä olevaa tehtävää kohtaan ehti hiipua.
Ajatus siitä, että juuri nyt olisi tekoälyn kanssa erityinen kiire on hieman absurdi.
”Ajatus siitä, että juuri nyt olisi tekoälyn kanssa erityinen kiire on hieman absurdi.”
Tekoälyn hyödyntämisen perusteet ovat olleet olemassa jo kymmeniä vuosia. Kyseessä saattaa olla käynnissä olevan joukkohysterian aiheuttama ajatus siitä, että jos ei heti tehdä jotain AIt:a, niin peli on menetetty ja viimeinen sammuttaa sitten valot. Ihan sama onko juuri siinä AI:ssa mitään järkeä organisaation kannalta.
Tekoälyn kanssa flirttailu tuntuu kuitenkin olevan markkinoilla yleisin lähestymistapa aiheeseen. Tätä suuntautumista on kiihdyttänyt generatiivisen tekoälyn ympärillä oleva kiima. Generatiivinen-AI dominoi markkinassa käytävää keskustelua ja sen mahdollisuuksista ja rajoitteista on paljon väärinkäsityksiä. Generatiivinen tekoäly ei ole hopealuoti, jolla voi ampua kaikkia kehittämiskohteita. Älykkäämmillä intraneteillä, tietotyöläisen arkea helpottavilla ratkaisuilla ja asiakaspalvelua tukevilla avustimilla on toki arvonsa.
Suosittelen strategista lähestymistä tekoälyyn eli organisaatioiden johdolla on tärkeä rooli suunnan näyttämisessä ja suuntaviivojen piirtämisessä. Kokeilukulttuurin mahdollistaminen on osa ratkaisua ja en siten ole missään tapauksessa AI- kokeiluja vastaan, jos ne ovat osa suurempaa suunnitelmaa. Käytettävissä olevan datan selitysvoimahan selviää vasta, kun kokeilee.
Nurkkahuoneessa ja sen liepeillä majailevilla hahmoilla on siten keskeinen rooli tekoälyssä onnistumisessa. Jos ei tiedä mitä ei tiedä, niin on vaikeaa johtaa tekoälyn käyttöönottoa ja jalkauttamista organisaatiossa.
Digitaalisessa muutoksessa onnistuminen edellyttää tutkimusten mukaan, että yli 50 % johtoryhmästä ja hallituksesta omaa hyvän ymmärryksen digitaalisuuden tuomista mahdollisuuksista ja myös rajoituksista. Tämä pätee kokemukseni mukaan myös tekoälyn hyödyntämisessä onnistumiseen.
”Digitaalisessa muutoksessa onnistuminen edellyttää tutkimusten mukaan, että yli 50 % johtoryhmästä ja hallituksesta omaa hyvän ymmärryksen digitaalisuuden tuomista mahdollisuuksista ja myös rajoituksista. Tämä pätee kokemukseni mukaan myös tekoälyn hyödyntämisessä onnistumiseen.”
Kestävän hyödyn saaminen tekoälystä vaatii strategista lähestymistapaa. Täytyy ymmärtää, että tekoälyyn perustuvat ratkaisut muuttavat organisaatioiden ja siten myös ihmisten toimintaa. Käytettävissä oleva data ja teknologia toimivat mahdollistajina.
AI- strategian luominen on hyvä lähtökohta käynnistää tekoälymatka – hallitusti.
Tarjoamme työpajoja ja strategista tukea tekoälyn hyötyjen maksimoimiseksi.