Yhtenäinen IT-alusta
Aviator-yritys on syntynyt useiden lentoyhtiöiden huolinta-alan fuusioiden tuloksena. Røros Flyservice ja Norport Ground Handling sekä kolme muuta yhtiötä toivat kukin omat järjestelmänsä ja rutiininsa uuteen yhtiöön. Vuonna 2013 oli tarpeen ottaa käyttöön yhteinen IT-alusta, jotta kaikki toiminnot puhuisivat samaa kieltä ja jakaisivat tietoa yli kansallisten rajojen ja etenkin lentoasemien välillä.
Aviator halusi standardoidun, yhteisen alustan kaikille osastoille ja maille. Tavoitteena oli luoda yritys, joka toimisi samalla tavalla maantieteellisestä sijainnista riippumatta, sekä sitä tukeva IT-ratkaisu.
Muutto pilveen
Ensimmäinen vaihe oli Office 365:een ja hybridipilveen perustuva ratkaisu, mikä tarkoitti sitä, että kumppaniksi valikoitui Atea. Koska ilmailualalla toimitaan monilla maantieteellisillä alueilla, Aviator tarvitsi järjestelmilleen mobiiliratkaisun. Aviatorilla oli hybridiympäristö, jossa he tilasivat konesalikapasiteettia Atean konesalista Norjasta ja tuottavuusratkaisut Microsoft Office 365:n kautta. Office 365 tuli tarpeeseen, kun Aviator otti liiketoiminnan haltuunsa Isossa-Britanniassa ja Suomessa.
Vuoden 2019 lopussa alkoi prosessi, jossa Atean konesaleissa sijainneet palvelimet siirrettiin Microsoft Azureen. Atean ja Aviatorin yhteistyön tuloksena tammikuussa 2020 alkoi migraatio Microsoft Azureen. Työntekijähallintaan käytetty WinTid, sekä sovellus että SQL-palvelin, siirrettiin sellaisenaan pilveen, kun taas HR-järjestelmä Capitech/Simployer sekä AIS-portaali rakennettiin uudelleen Win2019:een.
”Päivittäisten työtehtävien suorittaminen on helpompaa.”
Vain tehokas voi voittaa
Rahan ansaitsemiseksi Aviatorin on voitettava sopimuksia, ja saadessaan apua Atealta IT-alustan hallinnassa, yritys voi säästää rahaa ja tehostaa päivittäisestä liiketoimintaansa. Atea tukee päivittäisiä infrastruktuurin ylläpitotehtäviä, kuten valvontaa ja hälytysten seurantaa, infrastruktuurin hallintaa ja service deskin toimintaa.
Viimeksi mainittu on kontaktipiste mahdollisten virheiden, toimintahäiriöiden tai muiden tietotekniikkaan liittyvien asioiden varalta. Tämä helpottaa huomattavasti päivittäisten tehtävien suorittamista. Työvuorolistojen, koulutusrutiinien, verkkokoulutusalustan ja intranetin jakaminen sekä henkilöstöosaston ja talousosaston välinen yhteistyö sujuvat nyt ongelmitta.
- Voimme nyt valita vapaasti Aviatoria parhaiten tukevat ratkaisut. Sekä Microsoft Azure että yhteistyö Atean kanssa antavat meille joustavuutta, jota meillä ei olisi ollut itse ylläpitämämme konesalin kanssa. Voimme nyt skaalautua tarpeen mukaan, sanoo John S. Auganes, Aviatorin IT-päällikkö.
Aviatorin ja Atean yhteistyö painottuu jatkossa Aviatorin liiketoimintaa tehostavien, kustannustehokkaiden ratkaisujen käyttöönottoon. Sähköisen oppimisen ja videoiden käyttö, Microsoft Azuren hyödyntäminen sekä työntekijöiden matkapuhelimiin saatavilla olevat älykkäät ratkaisut ovat esimerkkejä osa-alueista, joiden parissa työskennellään parhaillaan.
Tietoja ratkaisusta
- Atea toimitti Aviatorin 3 800 työntekijälle Microsoft Office 365 -työympäristön.
- Vaiheen 1 konesalikapasiteetti Atean konesaleista Norjasta.
- Vaihe 2 koko tuotantoalustan siirto Atean konesaleista Microsoft Azureen.
- Aviatorin infrastruktuurin hallinnointi ja päivittäinen käyttö.
- Käyttäjätuki- ja asiakastukitoimintojen tukeminen Service Deskistä.