Mitä työkenttääsi kuuluu?
Olen toiminut vuosien mittaan varmaan kaikkien Atean asiakasryhmien kanssa: on puolustusvoimaa, niin globaaleja kuin pk-yrityksiäkin ja nyt uusimpana julkinen sektori. Vaikutan ja vastaan tarjouspyyntöihin sekä käyn asiakkaiden luona. Teen työtäni usein tiimissä. Olen kuin kapellimestari, joka kerää orkesterin tekemään työn asiakkaalle. Meillä on myös kymmenen strategista kumppania sekä alihankkijoita, eli minun pitää tietää kaikesta kaikkea.
Me myös koulutamme asiakkaita – tarvittaessa kädestä pitäen. Pidämme workshoppeja, luomme roadmappeja joko olemassa olevien teknologioiden käyttöönottoon tai ehdotamme modernimpia ja tehokkaampia vaihtoehtoja.
Ohjenuorana on, että teknologia on työn apuväline – ei este tai hidaste. Teknologian pitää olla myös helposti käyttöön otettavaa.
Mistä sinut löytää työpäivän mittaan?
Suurimmat yrityssektorin ja julkisen puolen asiakkaani ovat Uudellamaalla ja Lahdessa. Olen työpäivinä useimmiten asiakkaan luona, ja toimistohommia hoidan joko kotitoimistolla tai Atean toimistoilla Lahdessa tai Helsingissä.
Millainen työtaustasi on?
Kosketukseni tietotekniikkaan syntyi 1980-luvun alussa. Ensimmäinen kasaamani tietokone oli ABC80, Basic-ohjelmointikielellä toimiva laite. Siitä sain kipinän.
Kun en peruskoulun jälkeen tiennyt mitä tekisin, kävin radio- ja tv-asentajalinjan, jonne oli silloin vaikeampi päästä kuin lukioon. Tuon jälkeen myin videokameroita, editointilaitteita, Applen tuotteita ja sovelluksia sekä asiantuntijapalveluita. Sittemmin menin opiskelemaan kaupallista alaa ja ict:tä asiantuntijanäkökulmasta. Vuonna 2000 siirryin asiantuntijatehtävistä tänne myynnin puolelle.
Mistä innostut eniten työssäsi?
Ihmisistä. Siitä, että saan myyjänä ihmisen avautumaan ja välillemme syntyy luottamus. Kun asiakas tarvitsee apua, tiedän, että meidän organisaatiostamme löytyvät ratkaisumyyjät, jotka hoitavat asian kuntoon. Edelleenkään en tiedä kaikkea kaikesta, mutta tiedän kuka tietää.
Innostavaa on myös se, että ratkaisujemme avulla asiakkaamme säästävät ja pystyvät käyttämään ja kohdentamaan rahansa entistä fiksummin. Nykyään asiakkaat myös ostavat enemmän jatkuvia palveluita. Työtä halutaan tehdä ajasta, paikasta ja päätelaitteesta riippumatta. Juuri tähän tarpeeseen sopii Atea One -infra, joka kattaa verkkojen tietoturvan, päätelaitteet, sovellukset ja kierrätykset. Kaikki on helppo tilata, ja kotiinkuljetuskin hoituu.
Mitkä ovat tulevaisuuden näkymät työkentässäsi?
Hyvät. Tulevaisuus vaatii hereillä oloa, kouluttautumista, asiakastuntemusta ja oman yrityksen tuntemusta – olipa kyse omista tuotteistamme ja palveluistamme tai strategisten kumppaneidemme tuotteista ja palveluista. Paikalleen ei voi jämähtää, eikä luoteeni siihen edes antaisi periksi.
Tällä hetkellä julkinen sektori on uusi kiinnostava asiakasryhmäni: miten oppilaat pystytään valjastamaan tulevaisuuden jatko-opintoihin ja työelämään. Haluankin tuoda rehtoreille ja sivistystoimen johtajille esiin yrityspuolella näkemiäni asioita – niitä joita oppilaiden tulisi osata, kun he aikanaan päätyvät työelämään. Eli mitä esimerkiksi digitaalisuus, automaatio ja IOT eli Internet of Things tarkoittavat jo nykyään, saati sitten tulevaisuudessa.
Millainen on siviili-Jukka?
Minut näkee usein metsässä täysissä metsurin varusteissa, moottori- tai raivaussaha kädessä. Metsää pitää harventaa, ja teen polttopuita mökille. Tykkään myös kodin ja mökin remontti- ja rakennushommista.
Talvella pelaan kaukalopalloa, olen maalivahti. Olen myös kahden pikkuisen pappa, ja lisäksi avovaimon tyttärenpoika on neljävuotias. Oli aivan loistavaa tulla papaksi viisikymppisenä!