Siirry sisältöön
Atean Account Manager Patrick Simon-Bellamy nauttii teknologian eturintamassa toimimisesta ja rakentaa asiakkaidensa kanssa vuosikymmeniä kestäviä yhteistyökumppanuuksia. Vapaa-ajallaan hän pelaa petankkia SM-tasolla, ajaa moottoripyörää ja viettää aikaa perheen kanssa.

“Myynti on aina ollut ominta osaamisaluettani. Aloitin 5-vuotiaana mummin apupoikana Porin torilla ja myin vihanneksia joka kesä 15-vuotiaaksi saakka. Vuonna 1998 liityin Novosys Oyn riveihin, jonka Atea osti vuonna 2004. Siitä saakka olen ollut Atean leivissä”, Account Manager Patrick Simon-Bellamy kertoo. Patrickin asiakkuusvastaavan työnkuva on vuosikymmenten saatossa muuttunut hektisestä myyntityöstä asiakkuuksien kokonaisvaltaiseen hoitoon.

”Ennen keskustelut asiakkaiden kanssa olivat laitepainotteisia ja pääroolissa olivat uudet prosessorit, megahertsit ja muistin määrä. Nykyään puhumme asiakkaan liiketoimintaan kohdistuvista järjestelmistä ja tiedonhallinnasta. Asiakastapaamisissa keskustelemme jopa tunteja it-maailman uusista ihmeistä ja kiinnostavista suuntaviivoista.” 

 

Yksittäisten it-ratkaisujen sijaan kehittävää kumppanuutta

Patrick vastaa noin kahdestakymmenestä asiakkuudesta ja niiden kehittämisestä, yksi pitkäaikaisimmista asiakkuuksista on energiayhtiö Pohjolan Voima. Yhteistyö alkoi vuosituhannen alussa yksittäisten it-tuotteiden toimittamisesta voimalaitoksille, mutta on syventynyt vuosien saatossa palvelutoimintaa kehittäväksi kumppanuudeksi.

”Tärkeintä työssäni on olla asiakkaalle luotettava ja kehittävä kumppani. Kaikki alkaa siitä, että istun asiakkaan kanssa samalla puolella pöytää ja varmistan, että Pohjolan Voiman tarpeet huomioidaan Atealla. Työni on olla helposti lähestyttävä sekä asiakkaan että Atean suuntaan. Uskon, että se on vahvuuteni”, Simon-Bellamy kertoo.

Vuorovaikutus asiakkaiden kanssa on Account Managerin työpäivien ydin. Asiakastapaamisissa keskustellaan yksittäisten ratkaisuiden sijaan usein laajoista kokonaisuuksista, kuten verkon modernisointisuunnitelmista.

”Kerään ajatusvirrasta ydinasiat ja asiakasta kiinnostavat teemat. Kun asiakkaan tahtotila ja suuntaviivat ovat tiedossa, valitsen Atealta sopivat ratkaisumyyjät, joiden kanssa laadimme suunnitelman ja tarjouksen asiakkaalle.”

Millaista on Atean asiakasvastaavan arki?

Patrick Simon Bellamyn vapaa-aikaan kuuluvat mm. moottoripyörät.

Itseohjautuva asiakastyö edellyttää tekijältään uudistumiseen panostamista. Jatkuva it-alan etujoukoissa pysyminen on sekä työn suurin haaste että inspiraation lähde.

”Toimialamme ei ole koskaan valmis, ja lisäarvoni asiakkaille tulee siitä, että tuon heille uusinta uutta Atealta. Olen kuitenkin parhaimmillani silloin, kun saan yhdistää uusimman teknologian, ratkaisujen tai palvelukokonaisuuksien esittelyn ja myynnin. Teknologian aallonharjalla toimiessa vastaan tulee aina odottamattomia haasteita. Hankalien tilanteiden päihittämisestä saa kuitenkin virtaa”, Simon-Bellamy kertoo.

Kesäisin myyntimiehen käsistä löytyvät usein ajohanskat tai petankkikuula. Intohimoinen moottoripyöräilijä päristelee kesäisin ympäri Suomea.

”Petankki taas on rakas kilpaharrastukseni, joka vie intensiivisesti mukanaan. Olen moninkertainen petankin suomenmestari ja olen edustanut Suomea lajin maailmanmestaruuskilpailuissa. Vapaa-aikaani vietän kuitenkin eniten perheeni kanssa. Minulla on neljä lastenlasta, joiden kanssa haluan puuhastella mahdollisimman paljon.”