Do the right thing – Jabralle vastuullisuus on valtti. Uudet standardit kirittävät koko toimitusketjua.
Ilmastonmuutokseen liittyvät ongelmat kasvavat, ja vuotuinen elektroniikkajätevuori on jo painavampi kuin Kiinan muuri. Jabra ei halua olla osa tätä ongelmaa, vaan sen ratkaisua.
”Meidän pitää vastata vastuullisuusvaatimuksiin, joita tulee sidosryhmiltämme ja lainsäädännöstä yhä enemmän. Vaikka vastuullisuutta ei tarkastelisi vain siltä kantilta, että haluaa tehdä asiat oikein, on myös todella painavat liiketoiminnalliset syyt edistää tätä asiaa. Kumpikin vaikuttaa”, sanoo GN Store Nordin vastuullisuuspäällikkö Maurits Hekking.
GN Store Nord on tanskalainen elektroniikka-alan yritys, joka Suomessa tunnetaan parhaiten Jabra-brändistään. Viimeistään korona-aikojen etätyöskentely tutustutti suomalaiset tietotyöläiset Jabran kuulokemikrofoneihin ja videokonferenssilaitteisiin.
Paine vastuullisuuteen kasvaa Hekkingin mukaan erityisesti b2b-puolella. Yritysmarkkinoiden ohella iso osa Jabran liiketoiminnasta suuntautuu kuluttaja- ja pelimarkkinoille.
”Asiakkaamme sisällyttävät yhä useammin vastuullisuusvaatimuksia tarjouskilpailuihinsa. Eivätkä ne enää ole vain rasti ruutuun -hommaa, vaan nyt niiden avulla oikeasti erottaudutaan kilpailijoista. Kuluttajapuolella vastuullisuus on kyllä kaikilla mielessä, mutta vielä se ei meidän nähdäksemme ole se ensimmäinen ostokriteeri. Mutta jos valmistaja osaa osoittaa, että sen tuotteella on aidosti vastuullisia ominaisuuksia, suurimmalla osalla ihmisistä se kyllä jo vaikuttaa valintaan”, Hekking sanoo.
Perinteisesti tuotteen suunnittelua ajatellaan kustannusten, laadun ja ajan muodostamana kolmiona. Kun tehdään kestävän kehityksen mukaisia tuotteita, vastuullisuuden pitää olla rakennettu sisään suunnitteluprosessiin neljäntenä ominaisuutena.
”Vastuullisuus on yhtä tärkeä suunnittelun elementti kuin kolme muuta, ja se tuo todellista arvoa asiakkaalle. Mietimme tapauskohtaisesti, mitä elementtiä milloinkin painotetaan. Tutkimusten mukaan 80–90 prosenttia tuotteen kiertopotentiaalista tehdään suunnitteluvaiheessa”, Hekking sanoo.
Jabran vastuullisuusvaatimukset käsittävät muun muassa materiaaleihin, korjattavuuteen, kierrätettävyyteen ja energiatehokkuuteen liittyviä asioita.
”Meillä on myös spesifejä tavoitteita materiaaleille. Vähennämme neitseellisten materiaalien käyttöä ja käytämme ei-neitseellisiä materiaaleja vähintään 50 prosentissa uusista tuotteistamme vuonna 2025. Joudumme miettimään tuotekohtaisesti, miten paljon voidaan panostaa esimerkiksi korjattavuuteen, joka on helpompaa vaikkapa konferenssikaiuttimen kuin langattoman nappikuulokkeen kohdalla. Tavoitteemme ovat yhtä aikaa kunnianhimoisia ja realistisia. Oikoteitä ei ole”, Hekking sanoo.
Vastuullisuus laajenee koko toimitusketjuun
Kasvihuonekaasupäästöjä koskevan GHG-protokollan Scope 3 -tavoitteet koskevat koko toimitusketjun päästöjä. GN:n tieteeseen perustuvat ilmastotavoitteet (Science Based Target, SBT) edellyttävät, että yhtiö vähentää näitä epäsuoria päästöjä 25 prosentilla ja suoria Scope 1- ja Scope 2 -päästöjä 80 prosentilla vuoteen 2030 mennessä.
Työkaluna hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä GN käyttää elinkaariarviointia, jossa mitataan tietyn tuotteen hiilijalanjälki ja mistä se muodostuu. Yhtiö on myös ottamassa käyttöön EcoVadis-työkalun, joka mittaa tavarantoimittajien ympäristöön ja sosiaaliseen vastuullisuuteen liittyvää suorituskykyä.
”Eettinen ohjeistomme ja vastuullisten hankintojen käytäntömme edellyttävät, että jos meidän kanssamme haluaa toimia, pitää noudattaa ympäristölakeja. Vaadimme koko ajan enemmän toimittajiltamme ympäristöasioissa ja erityisesti hiilipäästöjen suhteen, sillä me olemme asettaneet itsellemmekin tiukat tavoitteet. Osa siitä saavutetaan sillä, että valitaan tarkasti materiaalit ja suunnitellaan pakkaukset hyvin, mutta sitäkin vaaditaan, että toimittajamme vähentävät omia päästöjään”, Hekking sanoo.
Elektroniikka-alaan liitetään usein työskentelyoloja ja tiettyjen materiaalien hankintaa koskevia ongelmia. Monia mineraaleja saadaan konfliktialueilta tai maista, joissa työolot eivät ole kaksiset. Hekking muistuttaa, että tarvitaan perusteelliset prosessit sen varmistamiseen, että omassa toimitusketjussa kaikki on kunnossa.
”Esimerkiksi konfliktimineraalien suhteen meillä on tiukka linja: emme käytä niitä tuotteissamme ollenkaan. Meillä on alalla standardiksi noussut järjestelmä sen monitorointiin, että toimittajiemme kauttakaan käyttämiimme mineraaleihin ei liity esimerkiksi konflikteja eikä pakko- tai lapsityövoimaa. Olemme liittyneet RBA:han (Responsible Business Alliance), jonka myötä noudatamme korkeimpia teollisuusstandardeja sosiaalisen vastuullisuuden suhteen”, Hekking sanoo.
Hän peräänkuuluttaa yhteisten standardien merkitystä niin vastuullisuudessa yleensä kuin toimittajien sitouttamisessakin.
”Ei ole järkeä, että kaikilla on omat pikku prosessinsa ja toimittajamme joutuvat käyttämän puolet ajastaan kyselyjen täyttämiseen. Vastuullisuus vaatii jatkuvaa parantamista. Minusta on hyvä, että esimerkiksi EU kehittää paljon tiukempaa lainsäädäntöä. Edelleen on yhtiöitä – en sano nimiä –, jotka pääsevät ihan liian helpolla. Asiakkaat kuitenkin vaativat entistä enemmän todisteita vastuullisuudesta eikä heitä voi ostaa tyhjillä lupauksilla”, Hekking sanoo.
Jabra ja kestävä kehitys
Jabran lupaukset keskittyvät neljään alueeseen, joilla voimme yhdessä tehokkaimmin vaikuttaa maailmanlaajuisesti:
- Mittaamme tuotteidemme hiilijalanjäljet
- Huomioimme kestävän kehityksen kuusi periaatetta
- Hallitsemme toimitusketjuamme vastuullisesti
- Vältämme konfliktialueiden mineraaleja
Jabra – Audio- ja videoratkaisut hybridityöhön
Esiinny eduksesi etätyössä ja nauti huipputasoisesta äänen- ja kuvanlaadusta Jabran ammattikäyttöön suunniteltujen kuulokemikrofonien, konferenssikauttimien ja videokonferenssilaitteiden avulla.